Historie klubu

Historie mladoboleslavské házené začíná někdy mezi lety 1956-1957. Skupina chlapců ze zdejší průmyslové školy a skupinka děvčat ze střední ekonomické školy, zde pod vedením profesora Masného založili házenkářskou Slávii Mladá Boleslav. Družstvo bylo složeno z přibližně stejně starých hráčů, což bylo důvodem jejich rozpadu, neboť chlapci museli odejít na vojnu. Teprve v roce 1961, kdy si většina chlapců odsloužila svou vojenskou povinnost, rozhodli se J. Holub, L. Langer, I. Svoboda, J. Bartoň, J. Konývka, V. Šmíd, P. Havíř, M. Vlk, J. Knespl, bratři Havelkovi a především V. Banýr znovu vzkřísit házenou v Mladé Boleslavi. Proto začali shánět nové hráče, funkcionáře, hrací a tréninkové prostory, finance, dresy a mateřskou jednotu. Házená tedy vznikla pod hlavičkou TJ Spartak AZNP Mladá Boleslav a družstvo bylo zařazeno do krajského přeboru.

Prvním předsedou oddílu byl Bedřich Marek, který spolu s celým házenkářským kolektivem začal s výstavbou prvního házenkářského hřiště ve sportovním areálu Astonka. Svou první sezónu zakončili házenkáři AZNP na krásném třetím místě a v následujících letech podávali podobné výsledky. V roce 1966 se mateřská jednota přejmenovala na dnešní TJ Auto Škoda Mladá Boleslav a měla během krátké doby 23 oddílů.

V sezóně 1968-69 se konečně podařilo suverénním výkonem zvítězit v krajském přeboru a postoupit do divize. Lepší výkony pak začalo družstvo podávat v období od roku 1969 do roku 1974, kdy zakládající hráči doplnění mladšími posilami byli na výkonnostním vrcholu. V letech 1970 až 1972 družstvo usilovalo o postup do II. ligy. Postup se bohužel nepodařil a v následujících sezónách nastal útlum. Starší hráči měli mnohdy třicítku za sebou a nebylo kým doplňovat sestavu, protože v prvních letech nebylo pamatováno na mládežnická družstva. V roce 1974 sestoupili muži TJ Auto Škody z divizní soutěže do krajského přeboru a o rok později po reorganizaci všech sportů v tehdejším ČSTV začali hrát krajskou soutěž (sdružený okresní přebor). V sezóně 1975-76 došlo k převratnému omlazení týmu mužů, když byli doplněni vlastními odchovanci, kteří prošli žákovskými a dorosteneckými družstvy.

V následujících sezónách bylo prioritním cílem klubu opustit tuto soutěž a mít možnost porovnávat své kvality s kvalitnějšími soupeři. Házená si postupem času budovala v Mladé Boleslavi dobré jméno. Zaměřila se na výchovu mladých házenkářů a v plánu bylo také oživit mladoboleslavskou házenou žen, což se také v sezóně 1974/75 částečně povedlo. Bylo založeno družstvo žákyň, které však muselo být po 2 letech opět zrušeno z důvodů neexistence soutěže pro, tehdy již, dorostenky a také z finančních důvodů. Házenkáři Mladé Boleslavi se také rozhodli založit tradici pořádání každoročních turnajů, nejen pro družstva mužů, ale i pro mladší věkové kategorie.

První ročník žákovského turnaje se konal v roce 1971 a od roku 1973 byl přejmenován podle tragicky zesnulého žáčka oddílu na Memoriál Járy Čančíka. Tradice pořádání turnajů je dodržována i v dnešní době. Samozřejmě byli a jsou na oplátku zváni naši hráči na turnaje ostatních týmů. V průběhu historie byli reprezentovat naši házenkáři i za hranicemi, například v tehdejších NDR, NSR, Jugoslávii a Bulharsku.

V sezóně 1976/77 se vydařily hned dva postupy, a to postup družstva mužů do vyšší soutěže a postup družstva dorostenců z dorosteneckého přeboru do dorostenecké ligy. V této sezóně se také na hřišti Auto Škody konalo mistrovství ČSSR v házené a domácí klub se tak velmi svědomitě mohl zhostit organizace.

V letech 1977-1979 podávalo družstvo mužů Auto Škody vyrovnané výsledky a obsazovali pozice ve středu tabulky. Nadcházející sezónu však bylo družstvo posíleno dvojicí hráčů Dukly Praha Ladislavem Benešem a Ivanem Satrapou a brankářem z Libčic Josefem Marešem. Mladoboleslavští házenkáři se tak stali favority soutěže a tento post Přeborníků středočeského kraje také obhájili. Jako vítězové měli tedy možnost se zúčastnit kvalifikačního turnaje VSH ČÚV ČSTV o postup do národní ligy. Bohužel se našim házenkářům nepodařilo umístit se do druhého postupového místa.

Do sezóny 1980/81 nastupovali mladoboleslavští házenkáři znatelně oslabení po odchodu několika hráčů a během zimní přípravy, se rozhodl skončit ve funkci trenéra i Zdeněk Čtvrtník. Nahradil ho tedy Vladimír Malý, který se ihned zapojil do přípravy na druhou polovinu sezóny a zapojil do přípravy i mladší hráče. V následujících letech se oddílu mladoboleslavské házené příliš nedařilo. Družstvo mužů předvádělo spíše průměrné výkony, které jim stačily pouze k udržení. Vetší problém byl však v mladších kategoriích, které se potýkaly s nedostatkem hráčů a s celkovým ne příliš velkým zájmem mladší veřejnosti o tento sport. Oddíl se také potýkal s finančními problémy, s postupně zastarávajícím materiálem, s nedostatkem trenérů a s ne příliš dobrými tréninkovými podmínkami.

Změna nastala až v roce 1997, kdy byla svolána ustavující členská schůze výkonného výboru, na které všichni členové oddílu rozhodli o novém složení tohoto výkonného výboru. Prezidentem oddílu se stal David Podrábský, předsedou David Matoušek, místopředsedou Aleš Bígl (později nahrazen Ing. Liborem Benešem) a pokladníkem Jaroslav Fól. Oddíl byl převzat v ne příliš dobrém stavu po předchozích problémech. Vedení se však povedlo ještě do konce podzimní části zlikvidovat finanční dluh, zajistit kvalitní vybavení a především zajistit trenéry pro svá družstva, která začala opět podávat lepší výsledky. Problémem však zůstávala účast hráčů, jak na trénincích, tak na zápasech a podle toho se také házenkáři umísťovali. Větší důraz začal být kladen na výchovu mládeže, což vedlo k jejím slibným výsledkům.

Mladoboleslavští házenkáři vystřídali za svou činnost mnoho míst, kde svůj sport provozovali. Zpočátku se hrála házená na venkovních asfaltových hřištích, nejprve ve sportovním areálu Astonka, později na letním cvičišti. Kolem roku 1981 byla na ústředním stadionu postavena pneumatická hala, kterou měli házenkáři k dispozici v zimních měsících.

TJ Auto Škoda v těchto letech také začala s výstavbou klasické haly, která je dodnes domácí palubovkou HC TJ Auto Škoda Mladá Boleslav.

V roce 2001 vyhrává družstvo mužů divizní soutěž a postupuje do III. ligy házené.

Podmínkou startu družstva je však provozování minimálně dvou družstev mládeže a tak trenér Jiří Bartoň zakládá družstvo starších dorostenců a družstvo minižáků. Ke spolupráci je povolán bývalý mladoboleslavský hráč Petr Kuchta, který postupně založí družstva ve všech věkových kategoriích. V následující sezóně však Petr Kuchta opouští klub Auto Škody nadobro a jeho povinnosti převezmou Marek Novák, Jaromír Novák, Ing. Libor Beneš a Jaroslav Beneš.

V sezóně 2003/2004 dochází k reorganizaci soutěže. Muži Auto Škody, kteří skončili ve III. lize na 11. místě se ovšem nedokážou tímto výsledkem kvalifikovat do II. ligy a proto v nadcházející sezóně hrají novou soutěž s názvem Společná regionální liga. Nižší věkové kategorie předvádějí stabilně vyrovnané výsledky, za zmínku stojí snad jen výborná umístění mladších žáků pod vedením Radovana Kábrta, ti se stali přeborníky Středočeského kraje a tím se kvalifikovalo na mistrovství České republiky ve své kategorii.

V sezónách 2003/2008 se tedy družstvo mužů snaží o postup ze Společné regionální ligy, bohužel jejich výsledky tomu neodpovídají. Z počátku se mužstvo potýkalo s nedostatkem hráčů, ale postupem času bylo doplňováno mladými odchovanci.

V mládežnických kategoriích stojí za zmínku například postup starších žáku do zimní Žákovské ligy v sezóně 2005/2006. V této sezóně zazářilo i družstvo mladších dorostenců, kteří se po výborně odehrané sezóně kvalifikovali na turnaj o postup do I. ligy mladšího dorostu, který se konal na domácí půdě. Výhrou tohoto turnaje dostalo mužstvo možnost zahrát si nejvyšší dorosteneckou soutěž v České republice a pro oddíl to byla odměna za dlouholetou práci s mládeží.

Sezóna 2008/2009 byla jedna z nejúspěšnějších sezón mladoboleslavské házené.

Družstvo mužů, znatelně omlazené odchovanci a s posilou Danielem Pickem, začínalo sezónu s jasným cílem, postup do II. ligy. Po podzimní části byla Auto Škoda na druhém místě, a když na jaře předvedla skvělý výkon a neprohrála ani jedno utkání, stala se suverénním vítězem Společné regionální ligy. Starší dorostenci se v této sezóně stali bezkonkurenčním vítězem II. ligy, když o jejich vítězství bylo rozhodnuto již dvě kola před koncem.

Muži Auto Škody tedy od sezóny 2009/2010 hrají II. ligu Severo-východních Čech. Přes počáteční potíže, kdy tým nepodával příliš dobré výkony a umísťoval se spíše v druhé půli tabulky, je dnes právoplatným členem této soutěže.